Internetdagarna interviews - introduction by Aniram12

Vem är du? Vad jobbar du med och varför är du på Internetdagarna?

Jag är ansvarig för “Digital först” med människan i fokus i hela norrbotten. Det är genom regionbibliotek, en stöd och samorganisation för biblioteken i regionerna. Jag är noden för samtliga folkbibliotek i Norrbotten för att skapa en digital transformation, höja kompetens om förhållningssätt och beteende.

Jag kommer från utbildningsväsendet, har jobbat på skolinspektionen och granskat hur utbildningsväsendet jobbar med det här. Det finns en stor kompetensbrist. Jag är utbildad pedagog så jag kan se det från ett holistiskt pedagogiskt perspektiv.

När blev du sist hoppfull eller glad över internet eller dess framtid?

Det blir jag nog inte. Jag ser mest nackdelar. Jag ser för många nackdelar för att vara glad. Jag är glad när människor data-detoxar. Det finns för många sociala medier.

Direkt aktivitet är, t.ex. om det brinner i ett hus att det når ut snabbt, eller att det skett en krock och jag vet att jag måste ta en annan väg. Det går snabbare än genom medierna.

När gjorde internet eller dess utveckling dig arg, rädd eller bekymrad?

Det händer inte så ofta själv för jag är väldigt vaksam kring mina egna egna inställningar. Jag kan bli arg på att man ska ha platstjänster.

Jag är livräddare, mobilräddare, där är det viktigt att man har platstjänster. Så där kan det vara bra.

name: Aniram12

1 Like

Translation

Who are you? What are you working on and why are you on the Internet Days?

I am responsible for “Digital First” with the person in focus throughout the north. I work for a support organization for the libraries in the region. I am the node for all public libraries in Norrbotten to create a digital transformation, increase competence regarding attitudes and behavior.