Internetdagarna interviews - introduction by anunnaki

Vem är du? Vad jobbar du med och varför är du på Internetdagarna?

Min chef skickade hit mig. Jag är bibliotekarie.

Jag har hand om internet-drop-in i biblioteket. Jag lär folk om internet och hur de ska integrera på nätet. Hur de kan hitta saker. Jag försöker anonymisera vad det är de vill veta. Vad man kan ta reda på nätet. Försöker lära dem teknik, hur de kan använda internet. Använda rätt verktyg.

Själv använder jag internet för streaming. Man kommer hem från jobbet och sitter i soffan och streamar. Eller sociala medier. Tar reda på saker. Jag pluggar också och använder lärplattformar. Det är en klar del i pluggandet

När blev du sist hoppfull eller glad över internet eller dess framtid?

Inte åt utvecklingen. Man blir glad när det blir sådana här träffar där man kan utbyta idéer. Det kanske är lite apokalyps, men spännande när Snowden kom ut. Det var jätteintressant. Man visste om det, men ändå fick man det som en bajsmacka i ansiktet.

Jag tar det lite som det kommer, eftersom jag inte kan lära ut det som inte redan finns. Koncentrerar mig på det som finns just nu och tar det som det kommer.

Det som ger mest nytta för människor jag hjälper handlar om att lära folk fylla i blanketter till myndigheter. Om de fått en ny mobil i julklapp kan man visa dem. Ofta lite grand, sedan har vi flera träffar så det inte blir för mycket. Den nya tekniken behöver hela tiden visas upp. Hur man betalar räkningar, till exempel. Det är många som inte förstår internetbanker. Då får jag lära mig alla system också.

Ingen har frågat om Bitcoin på biblioteket, men jag känner de som har frågat mig. Har mest bara skickat dem vidare.

Jag håller inte på med bitcoin. Min man gör, han har en hel server i källaren som låter som ett flygplan. Alla skåp som lyser och blinkar och håller på. Det är hans område, det får han sköta.

Jag har inte kommit dit än. Det känns som att jag inte tagit i den delen, för att det redan finns.