Vem är du? Vad jobbar du med och varför är du på Internetdagarna?
Jag har jobbat med internet, egentligen, från när det började. Satt och såg på Clinton och Bildt när de skickade mejl 1993. Mosaik, som browsern hette. Var konsult inom informatik. Hade mycket tid för jag bodde i en annan stad än jag ville.
Var i Japan och bevakade IT- och teknikområdet åt sveriges tekniska attachéer. Jobabde med offentlig upphandling. Hamnade på sveriges radio och var tillförordnad chef för it-arktiekterna. Är på Kungliga vetenskapsakademin, ansvarig för påverkansprojekt för samhällets utveckling. Det har varit flera trådar, men it-relaterat från när internet kom igång i sin moderna form. Det är tredje året i rad jag är här den här omgången. I början av 00-talet var jag här. Bra tillfälle att lyssna på människor och se vart utvecklingen är på väg.
Vi på IVA startar nya projekt som handlar om digitalisering för välfärd. Har lyssnat på spåren med offentlig sektor och AI. lär känna människorna, hör problembeskrivningar och var det finns luckor i diskussionen. Våra rekommendationer är ofta policyskapande.
När blev du sist hoppfull eller glad över internet eller dess framtid?
Nu. alldeles nyss. Jag är alltid blandat hoppfull och förskräckt. Oftast hoppfull. Är väldigt fascinerad över framtiden, och tycker om att se på filmer och läsa böcker. Nu är det om Ai och vart det ska ta vägen,. För 20 år sedan handlade det om webben och vilka möjligheter det kan föra med sig. Där är vi nu.
Satt med i SVT:s Rapport morgon när jag kom tillbaka från Japan år 2000. Eva Hamilton var reporter. Det var om reklamfilmerna, hur de skulel bli när vi hade de färgglada mobilerna. “Det blir väl dyrt,” sade hon. Sedan dog den diskussionen. Det går framåt med raska steg. Det är i början av sin utveckling, egentligen. Det finns mycket kvar att göra. Mycket spännande. Är man med och försöker bidra med sunt förnuft och på ett klokt sätt kan man bidra till att det blir mer hoppfullt.
Några särskilda tekniker. Den här diskussionen senaste året och mycket idag kring vår integritet och den data som visserligen behövs för att AI och det ska funka, men den måste göras tillgänglig för den nyttan samtidigt som den är skyddad så att man känner sig trygg i att inte bli utnyttjad. Den diskussionen känns helt rätt. Lyssnade nyss på en politiker. Det måste göras precis så, sade han. Hoppfullt att höra politiker säga det. Sedan kom näringslivstoippar från Microsoft och IBM som bara kunde hålla med. De var förvånade, så brukar det inte låta. Möjgligen händer något även i politiken
När gjorde internet eller dess utveckling dig arg, rädd eller bekymrad?
Fick alldeles nyss SMS från någon som hette Vanessa som hade en mystisk webbadress. Ville träffas… sådant får man inte varje dag, men man hör talas om människor som inte begriper att det är något dåligt. Så klickar man på webbadressen så är det igång. Man ser närmaste kretsen med släktingar och vänner. Barnen klarar sig lite ifrån sådant. Men när folk råkar ut för sådnat är det tråkigt. Synd att det finns människor som inte har skrupler utan försöker utnyttja människor på det sättet.
Framtida tekniker. artificiell intelligens, på det sättet som Max Tegmark beskriver i sin bok Livet 3.0. Om det går åt det hållet, att vi lyckas skapa generellt AI och det kommer ut utan kontroll, utan att vi satt regler och principer. Det är ett skräckscenario. Även om vi inte kommer så långt, att onda krafter, brottslingar och skurkstater utnyttjar kraftfull teknologi till att bygga vapen eller göra terroristattentat eller ha ihjäl folk. Inte svårt att komma på de scenarierna. Tyvärr finns krafter som vill ditåt. Även cyberintrång att man stänger ner länders infrastruktur, bara för att man kan. Sådant är naturligtvis skrämmande och obehagligt.
Angående IVA. det börjar komma igång lite. IVA har inte varit så fokuserat på IT-relaterade frågor. Det har gjorts försök och nu hra vi satt igång igen med “digitalisering för ökad konkurrenskraft”. Förutom att se vad vi kan göra för välfärden tittar vi på cybersäkerhet. Försvarsmakten söker gärna samarbete med svenska kraftnät och energisektorn som väl känner till de hot och teknniker och åtgärder som skulle behövas. Har varit attacker i Ukraina och andra sätllen. Vinnova och andra som begriper problematiken och satsar. På KTH finns forskare som jobba med det. Många aktörer som vill träffas. IVA är den aktören som är den oberoende mötesplatsen för den typen av möten och diskussioner.
name: perhjerten