Internetdagarna interviews - introduction by sandra93

Vem är du? Vad jobbar du med och varför är du på Internetdagarna?

Jag är här för att jag tycker det är intressant att möta andra människor och se de aktuella diskussionerna och ämnena som tas upp. Jag jobbar som konsult, har eget bolag, mot marknads och marknadsföring. Mycket på internet.

När blev du sist hoppfull eller glad över internet eller dess framtid?

Senast nu. Jag är inte så oroad, om man säger så.

Vissa saker kan vara bekymmersamma. Var på ett seminarium för några veckor sedan. Där pratade Snowden. Han var inte live, han satt dold någonstans. Han pratade mycket om big data, att information kan vara användbar, men om den nyttjas på fel sätt i fel sammanhang. Det har vi exempel på. Generellt är jag inte oroad, men man får vara beaktsam med den informationen. Att den inte hamnar i fel händer.

När gjorde internet eller dess utveckling dig arg, rädd eller bekymrad?

Det som kan göra mig bekymrad… jag har barn. I och med att jag jobbar med sociala medier och är 90-talist. Man är uppvuxen med internet och har vuxit upp med det. Man har ganska bra koll. Samtidigt kan jag bli bekymrad. Jag har en tioåring som har TikTok. Det hette Musically förut. Mer den typen av tjänster, att fel personer drar sig till de sammanhang där ungdomar är och det finns negativa tendenser där.

Det som gjorde mig bekymrad var att jag såg på facebook för någon vecka sedan att det kommit en ny app eller tjänst där du hela tiden när du är aktiv på appen så streamar du från ditt rum. Det går hela tiden att se. Någon mamma var inne på appen, vart tionde rum så satt det någon man och onanerade. Sådant gör en bekymrad. Den utvecklingen.

name: sandra93

English translation.
Disclaimer, rough translation made by Hugi with AI support:

Who are you? What are you working on and why are you on the Internet Days?