Politika v Česku je spíše o marketingu

Jmenuju se Natálie Jirovcová, žiju v Praze už 15 let a jsem student literatury na Vysoké škole kreativni komunikace. Ve volném čase si přivydělávám jako číšnice v kavárně.

Co Tě pohání a motivuje v životě za současné situace v Tvojí zemi? Nebo Tě něco frustruje natolik, že to nemůžeš nechat být?

Nikdy jsem se moc oficiálně nezapojovala do akcí týkajících se nějaké problematiky ve společnosti, přestože mě osobně iritovala například xenofobie, kterou je atmosféra v Česku prosáknutá. Té jsem se stavěla sama, jako člověk. Teď jsem se však poprvé zapojila do protestu proti Babišovi na Letné a to z jediného důvodu – odmítnutí Pařížské dohody Českou republikou. Mojí motivací k takovému kroku bylo to, že nyní již pocitově jsou cítit velké teplotní změny a sucho se odráží na flóře ve městech i ve volné přírodě. Frustroval mě odmítavý a poněkud sobecký přístup ze strany premiéra.

Jelikož se snažíme porozumět politickému kontextu a tomu, proč lidé volí populistické politiky v České republice, ráda bych se zeptala, čím jsou jsou v současnosti tak atraktivní? Jaké potřeby, sny nebo ambice slibují naplnit?

Myslím si, že je to z více, než z jednoho důvodu. Zaprvé, mnoho lidí (včetně mě) nemá přehled o politické scéně a ani moc nerozumí daným programům, co že jim to vlastně daná strana slibuje. Proto je politika v Česku je spíše o marketingu. Kdo má více bilboardů, kdo je víc vidět. Pak už je jedno, co na ně napíšete. Pokud si dobře vzpomínám, Babiš například sliboval větší důchody – a opravdu, důchod se zvýšil. To, že ty peníze byly přislíbené již dávno a Babiš byl pouze ten, kdo je předal z ruky do ruky, to je vedlejší. Jenže o to jde: důvod, proč jsou tu úspěšní přesně tito politici, je ten, že jejich kampaně často míří na staré lidí, jejichž důvěra se získá snadno. Takže tak: malá politická gramotnost, marketingové kampaně a zacílení na početnou, snadno získatelnou skupinu.