Short presentation

Hello everybody,

As I was invited to participate to Edgeryders by Lyne Robichaud, I spend some free time at work to share this short presentation.

My name is Henri Lefèvre. I am a 24 French young man. I live in Chantilly (France) and I work in the suburb of Paris as a “Driving change” consultant in Klee Group. I am really interested in some specific fields for those I made a general serach on a curation tool called Scoop it. My favorite themes are: driving change in public/private organizations, e-government, e-health, business school and their evolution in the future and how to build a career plan and get hired. You will find these various serach here and be pleased to share some articles around you if you find them useful !!

I am really fond of e-government thanks to an apprenticeship in made in a French consulting firm based on IT change in organizations called Markess International. During my 3rd year as business school student, I wrote a paper on administrations modernization through IT you can look trough or download here.

This subject is a passion. Technologies are improving our daily life. Why can’t these technologies be also useful in today’s government ? The people have the right to know thanks to Open Data in which field are their money gone and how efficient theses actions are. Smartphones are common nowadays, how can a common citizen may use it for its civic duties ?

All these questions can be answered quickly with the technologies but civil servants have to be listened, understood, taught and theirs fears into account to ease these changes. That is the hardest but the coolest part of my job.

Consultant en changement, c’est quoi?

Allo Henri,

Merci d’avoir partagé ces informations chez Edgeryders.

Je comprends un peu mieux désormais d’où émane ta pulsion, ton énergie, qui alimente ton activité chez Scoop.it. Tu es doué pour la diffusion d’information.

Ce que je comprends un peu moins bien, c’est comment tu en es venu à devenir consultant en changement chez Klee, et en quoi cela consiste, dans tes tâches quotidiennes, dans le concret. Comment faites-vous, dans ta boîte, pour articuler et implanter le changement? De quelle manière vous-y prenez-vous? De quel genre de changement s’agit-il? De petits changement, ou de très gros changement?

Quelles sont les difficultés, les enjeux, les barrières à contourner (la plupart du temps)? Y a-t-il des expertises ou des qualités qui sont des atouts, des incontournables pour faire ce métier?

Depuis que j’ai appris ta nomination chez Klee, ces questions me tournent dans la tête. Nous n’avons jamais eu l’occasion d’en discuter et de faire plus ample connaissance. J’en profite maintenant!

Le conseil en conduite du changement

Bonjour Lyne,

Voilà ma première réponse à tes questions.

En ce qui concerne mon projet professionnel, je suis tombé dans la marmite grace à mon apprentissage. J’ai découvert un monde aux nombreux visages et aux nombreuses opportunités. J’ai donc choisi de concentrer mes recherches dans ce domaine particulier. Le métier du conseil est un monde assez vaste. Il recoupe de nombreuses prestations aussi bien le conseil en management (leadership, gestion d’équipe, gestion de projet), le conseil en informatique (conseils techniques en sécurité, en technologies, en méthodologie), du conseil financier (optimiser la trésorerie et les investissements). Pour ma part, il s’agit principalement de conseil en management.

J’interviens principalement dans le cadre de déploiement de logiciels dans des administrations ou des entreprises privées. Mon role consiste à assurer le plan de communication et la communication (vidéo, e-mail, brochures) ainsi que la formation des utilisateurs.

Cette partie de formation est la plus importante et celle qui présente le plus de challenges. En effet, il s’agit tout d’abord de bien connaître l’environnement professionnel des utilisateurs, leur organisation du travail (en réseau ou travail divisé par tâches). Il faut également rencontrer les acteurs pour comprendre leurs craintes, leurs attentes, leurs besoins. La formation doit alors tout autant apporter des paroles rassurantes et optimistes tout autant que les former aux outils. Il s’agit d’une remise en cause quotidienne pour se mettre à leur place et obtenir leur adhésion au projet sans évacuer leurs craintes.

D’autres personnes de ma société interviennent en amont pour cadrer les besoins des clients avec les technologies du marché, réalisent un “benchmark” des solutions du marché, organisent des ateliers utilisateurs.

Les qualités requises sont l’écoute, la patience, la pédagogie, l’adaptabilité (face à des contextes parfois compliqués). Pas besoin d’expertises particulières dans la mesure où nous nous formons avant de donner les formations. Toutefois, si cette expertise correspond à une passion particulière (comme les intranets et réseaux sociaux d’entrerpise pour moi), c’est un plus car elle procure une motivation supplémentaire et un engagement particulier.

Le changement, en fait, c’est un peu d’outils mais beaucoup d’humain. Parfois, on a tendance à donner plus d’importance aux technologies qu’à l’humain et cela peut entraîner des échecs graves.

J’espère avoir répondu à tes questions.

Bonne journée,

Henri

Le côté humain, il est malheureusement souvent oublié

Ah ah, belle réponse, Henri! Je suis très contente de lire ceci:

‘Le changement, en fait, c’est un peu d’outils mais beaucoup d’humain. Parfois, on a tendance à donner plus d’importance aux technologies qu’à l’humain et cela peut entraîner des échecs graves.’

Cela rejoint mes convictions également. Je constate malheureusement que la majorité des politiques de gouvernement ouvert (quand elles existent) se concentrent sur des détails techniques, et sont gérées par des technologues, qui ne pensent et ne parlent que de choses de technologue. Ce qui fait que le côté humain, je ne vois pas trop à quel moment il intervient. Nommez-moi une seule initiative dans laquelle une portion du budget opérationnel fut consacré aux stratégies et analyses permettant d’explorer de nouveaux modèles visant à mettre en place la collaboration. Peut-être que cela existe, mais je n’ai pas vu beaucoup d’efforts déployés dans cette direction…

À un tel point que les données ouvertes, ça me donne mal au coeur maintenant. Je ne trouve plus d’intérêt pour ce genre de projet. Je laisse les technologues délibérer de leurs patentes de technologues, entre technologues. Quand ils se seront bien égarés dans leurs trucs (optus), et qu’ils auront pensé à élargir leurs perspectives, je retrouvera peut-être le goût de collaborer.

bienvenue on board

bienvenue Henri!

I looked your scoop collections and particularly the one about career plans because that’s what I care about now (see my ride)

I wonder wether you have done some writing/synthesis/tagging on what’s on the scoop collection… did you?

ciao!

Giacomo

ps. if you’re following e-government stuff you should check the book Wikicrazia, it’s co-written by Alberto Cottica, an edgeryder himself (and member of the staff)

Thanks for your welcome

Hello Giacomo,

Nice to hear form you.

I have just read your story and find it so interesting.

In Europe, we have this grat opportunity (thanks to Erasmus programm) to move inside this big continent and meet so various people. I have only been in Luxembourg from 4 monthes in internship but it opens my mind as you already have.

Regarding your question, I only gather some article in find interesting on how to plan a carier or to create a small enterprise. I have been a long time unemployed after finishing my studies in Business School (about 7 monthes) and I choose to search some article to find inspiration and self confidence. I met some nice people thanks to conferences, afterworks and so on. I decided to share my gathering with other people like you wondering about thier professionnal future.

I never write anything about this but that could be an interesting experience.

See you soon I hope.

Friendships,

Henri

Dear Henri,

I’m glad you

Dear Henri,

I’m glad you could finally join us and be an official Edgeryder so to speak. I’m looking into scoop.it, a lot of interesting materials and nice introduction video :slight_smile:

Could you maybe develop a bit on what you actually do as a consultant? I have a problem with this word because it doesn’t really mean anything, or it means too many things. I myself am a consultant on paper, but it’s basically doing anything it takes in a project - like Edgeryders.

Thanks Noemi

Consulting is a lrage world. Form management (leadership, team management, project management), to informatics (security, technologies, methodologies), and in fiance (ROI). Concerning me, it is mainly management consulting

I take part in the deployment of softwares inside administrations or private companies. I have to build a communication plan and manage it or to teach people about softwares

This training/teaching part is the most interesting and challenging. I have to understand people professionnel environment, working organisation I meet people to know their fears, their needs, their questions.I have to gain their support for the good succes inside the projects.

Changement is mainly about people and a little about technologies. If we forgot this, our projects can became some setback.

A bit clearer now on the consultancy, thanks!

Yes, I find myself also discovering that it’s the people and learning together that is the most fun in our work, whether it’s software engineering or statistical analyses, or working at your computer the whole day. It’s the interactions that provide the real value and satisfaction in our work.

Keep in touch Henri!