جارك تطبيق ذكي بيحل المعادلة الصعبة للمواصلات في مصر
هتركب عربية ملاكي حسب ذوقك واختيارك
آمنة ، هتكون عارف كل بيانات صاحب العربية وتراخيص العربية وصورتها وكمان هتكون على علم بالمبلغ
صاحب العربية هو اللي هيتعامل معاك ويسوق لأنه هيكون رايح نفس المشوار.
بعد غلاء البنزين تقدر تستثمر في عربيتك وهي في ايدك وتغطي حق بنزينها من غير مجهود وهي معاك
بمعني تاني وانت رايح مشوار هتاخد حد في طريقك رايح نفس المشوار يعني مش هتتعب
لو حصل وانت في الطريق والعربية عطلت منك تقدر تستخدم التطبيق وتبلغ عن العطل اللي عندك وأقرب حد منك هيوصلك ويساعدك
[/text-direction]
Garaak is to solve transportation crisis, traffic, and Car air pollution in the Egyptian society.
The idea is to share the road between the car owner and the passenger. In other words, car owner can make an account on garaak, promote it as a car owner and add his data, car photos and driver’s license to be verified that it is activated. After accepting him/her as a driver, he/she can add trips, choose the number of available chairs and identify the price of the chair. Then the passenger searches and sends a request to the driver to go in the same trip. Thus, the driver or the car owner increases his income without any effort. Moreover, this can help in solving the problem of pollution and traffic and helping the cars owners if they face any sudden failure on the road; he/she can send a request to other drivers, receive a reply and has a specific time in which he receive the help.
ملحوظه ؟؟
انا بحلم بفكرة انى اكون جزء من انشاء مجتمع شبابى مبتكر و فعلا بدات فى تنفيذ بعد الخطوات فى هذا المجال و تم عرضه فعلا على السوشيال ميديا و تشجع للفكره اكثر من 80 الف شخص و تم عرضها على الميديا فى عدد من القنوات الفضائيه و الصحف الالكترونيه
ولكن واجعت معوقات فى التمويل و المكان
[/text-direction]
اتمنى انك تلاقى المجتمع المبتكر اللى بتدور عليه هنا …كنت عايز اعرف منك اكتر عن موضوع الجزيرة …هل تم مناقشة تصور المجتمع اللى عايش على الجزيرة حيعيش ازاى …نظام الحوكمة حيبقى ازاى …ازاى حيتم مشاركة الموارد والطاقات …هل تم وضع قيم للتأسيس
احنا حالبا بنبنى مشروع القرية المفتوجة …التصور الحالى انها شبكة من البيوت فى حتت مختلفة من العالم. البيوت دى بتقوم بدور مساحات معيشة مشتركة ومساحات عمل مشتركة…الناس بتتقلل نفقاتها وتتشارك فى موارده وفرصها الاقتصادية فى الشبكة كلها مش فى البيوت المنفصله بس …وكل لما الشبكة تكبر بيقل احتياجها للاعتماد الرئيسى على الخارج.
المشروع تحت الانشاء واتمنى نتشارك الخبرات عشان نطلع بمشروع نقدر نكمل فيه ويبقى فى بيوت فى كذا حته …عشان كده حابب اسمع منك اكتر عن تجربتك وافكارك للجزيرة بحيث نتعلم ونشتغل مع بعض
اهلن بيك انته يا حازم و شىء يسعدنى انك تكون مهتم بالفكره
و احنا عملنا مجموعه كبيره من الاجتماعات بين فريق العمل و تم الاتفاق على مجموعه من التفاصيل و كانت اهمها :
اولا- كيفية اختيار الـ 1000 شاب:
سوف يتم اختيار الـ 1000 شاب من جميع أنحاء الجمهورية عن طريق فريق متخصص في الموارد البشرية
والعبرة في الاختيار معايير هي:
1-الأخلاق.
2-الطموح.
وذلك لتفادي السلبيات الناتجة عن سوء الأخلاق والاحباط الموجود في المجتمع الآن
•بعد اختيار الأفراد
يتم عمل كارت عضوية لكل فرد فى الجزيرة ويوجد بالكارت عدد من النقاط وإذا قام الشخص بارتكاب أي مخالفة
يتم الخصم من عدد النقاط المملوكة له على حسب نوع المخالفة المرتكبة (طبعًا للائحة الجزاءات) وإذا استنفد الفرد عدد النقاط المملوكة له
يتم توجيه الشكر له على الفترة الذي قضاها على الجزيرة.
ويتم أيضًا زيادة عدد النقاط للأفراد الذين يتمتعون بالإيجابية في مساعدة سكان الجزيرة وبالتالي إعطاء مميزات أكبر لهم بناءً على إيجابيتهم
•لا تقتصر الجزيره على الـ 1000 شاب فقط و لكنهم هم من يمثلون السكان فى الجمعيه العموميه للجزيره وذلك طبقا للوائح الموضوعه من قبل فريق الموارد البشريه .
•العدد المتوقع للسكان فى الجزيره يذيد عن 50 الف و سيتم توفير فرص عمل لهم فى المجالات المتاحه.
ثانيا – الكهرباء:
سيتم الاستعانة بالطاقة النظيفة فقط المتولدة من:
1-الطاقة الشمسية.
2-الرياح.
3-اندفاع المياه.
4-توليد الطاقة عن طريق الحركة (الدراجة الهوائية).
ثالثا– المياه:
اثبتت الدراسات في مصر أننا إذا ابتعدنا عن مجرى نهر النيل 70 كم تكون تحلية مياه البحر هو الخيار الاقتصادي
وبالتالي سيتم الاستعانة بتحلية مياه البحر لتوفير المياه اللازمة للشرب والزراع.
سابعا - الصرف الصحي
ستتم معالجة مياه الصرف الصحي حتى تكون صالحة لري الحدائق والزراعة.
رابعا - وسائل المواصلات:
سيتم الاستعانة بوسائل المواصلات الصديقة للبيئة كالدراجات والجولف كار التي تشحن بواسطة الكهرباء
تاسعا – البيوت:
البيوت الخشبية هو الخيار الأمثل الذي تم اختياره وذلك لأسباب مختلفة:
1-لا تضر بالبيئة.
2-سعرها الاقتصادي مقابلة بالبيوت الخرسانية.
3-المنظر الجمالي لها.
4-القدرة على تحمل العوامل البيئية المختلفة أكثر من غيرها.
دا غير طريقة الشغل داخل المجتمع و الصناعات الى هنبدا بيها الاول و المتطلبات اللازمه لها
زى زراعة الهيدروبونيك
و انا تحت امرك فى اى استفسار تانى
[/text-direction]
Thank you for sharing your project with us! I think the idea is very useful for the general public, and can definitely work, as demonstrated by BlaBlaCar. While BlaBlaCar is for planned rides between cities, maybe this is rather for spontaneous rides over short distances inside Cairo and other metro areas? In that case, Carpool Kathmandu for cars and Tootle for motorcycle and scooters are examples I know from the Kathmandu metropolitan area in Nepal.
But platform building is hard. What can jumpstart platforms like this though is a decent crisis. In Nepal it was the fuel blockade in winter 2015/16 at the Indian border that made people look for and organize ride-sharing initiatives.
Also, if you don’t have them yet, look for investors. This is an investable idea for sure, and investments make the required marketing activity of platform building much more feasible. BlaBlaCar got over 300 million USD in funding … which is crazy for European standards.
Some tech related ideas:
There could be the unintended side effect of drivers using their car as an informal taxi service. Nothing to worry in the initial stages, but once it becomes a thing, this would rather contribute to traffic congestion than solve it, as it replaces buses. You have a simple way to solve this, though: prevent drivers from offering more than a certain amount of kilometers a week in rides. Drivers can’t create two accounts to work around that, since you already verify driver licences.
Excluding commercial “Uber style” transportation offers completely is also not the best, though. Small buses for ≥8 people make sense on routes not served by “regular” public transit. These drivers could get a special “commercial” account without the kilometer limit, and you could charge them different fees.
Could be interesting to offer multi-hop rides with different drivers for people who can’t find a “direct connection”. Creating a proposed schedule for this involves moving targets (drivers on the go) and hard to predict delays in traffic, so it’s a challenge that, if mastered, could set your software apart from competitors for quite some time. I wouldn’t try to crack that problem without outside investment though. As base software for solving this issue, you might look into MILP optimizers. COIN-OR is the best open source software for this class of tools – see installation instructions on my blog.
I recall that there two members of the community who both are involved in ridesharing projects that we discussed during the futurespotters gathering in Tblisi? I think one was in Egypt and the other in Armenia? @iriedawta@khatuna and @inge do you remember the names?
just a heads up here as this post has another discussion in the arabic layer
I find it very interesting, its more of an idea, but it gives an idea of why the open village concept could be appealing for the youth in the Region.
the idea is basically getting outside and living together in an “island” where people put their “code of conduct” or constitution or social contract and depend on clean energy and new technologies. apparently the facebook page ( I assumed that the page or group initiated on fb ) had 16k likes.
I believe that the idea of getting outside and making our own way of living is getting more momentum after the current political development in the region. ( among other stuff as well )
I will translate this when I have a chance but feel free to look through google translate lenses
Yes! In Armenia, but as far as I know the project no longer exists in Armenia. In Georgia, however, there’s a startup that offers shared travelling, including shared rides: gotrip.ge.
woooow … really its a great information for me @matthias and i will take this information for my businees plan and updates because we work already in phases as you see :
Application Timeline:-
Phase 1 theme >> ( Carpooling )
a) Launching app
b) Customer Feedback
Phase 2 Theme >> ( Kids pooling )
a) kids pooling
b) University pooling
c) Smart Chat
Phase 3 Theme >> ( Vanpooling )
a) Vanpooling
b) payment Features
c) Calling Features
Phase 4 Theme >> ( Events Pooling & Advertising )
a) Events Pooling
b) Add ads within the program
We had 80K likes at finally and we make our code of conduct and Shared workspaces …ect
Egyptian youth was very excited about this idea
and if you need i can share openVillage Idea and i’m sure we will have Support ISA from them
and i represent and share this Idea in 5 TV shows and more than 15 newspaper