Teaching Teachers Open Source

@erik_lonroth,

  1. Could you either update the first post in this thread with all the relevant information or make a new one topush ut via social media and on the minisite?

  2. Regarding the signup: would the signup form we have linked to the get your ticket button on the minisite work for you? If not, what questions would you need them to answer? (maybe we can add a section about which event you want to join). Or would prefer to have a typeform set up like the one we used for your proposal? If so, send me a list with your questions.

1 Like

I’ll update the post here.

Regarding the signup: would the signup form we have linked to the get your ticket button on the minisite work for you? If not, what questions would you need them to answer? (maybe we can add a section about which event you want to join). Or would prefer to have a typeform set up like the one we used for your proposal? If so, send me a list with your questions.

I’m not sure which one you mean… Could you be specific with a link? (sorry for not getting it, I’ve got so many stuff going on in this domain atm)

we just had a discussion about the signup process and figured that we would like everyone to go through a form on the minisite (the button), but we will modify the questionair so it is clear who signs up for what :slight_smile:

Which one, I don’t understand which button and where to find it?

To make it easier for interested participants to get an overview of the festival programm we set up this site :
https://festival.edgeryders.eu/

there is a button there “get your ticket” right on the top of the site, and thats where everyone could sign up :). Currently, people are asked what they would like to help with, we will change that a bit to also ask which events they want to attend specifically

1 Like

this is also where we would like to post a shor one paragraph bio of you and the other organisers :slight_smile:Festival Participant Bios

1 Like

Hej @erik_lonroth, are you facilitating the workshop by yourself or do you collaborate with someone? And could you send us either a picture of yourself or them “in action” facilitating creative workshops or such for the flyer? or something else that would work as an image for a flyer like this:

Edgeryders-Fest-FB-1200x628-AI-fabrizio-01

as well a one-sentence pitch to put on there? :slight_smile:

2 Likes

@erik_lonroth I finished the flyers for you and replaced the header with one. you can find the files here: erik – Google Drive

we need the texts on the flyers in Swedish but maybe @hugi can help with this if he has 5 minutes?

1 Like

I can provide the text today.

1 Like

@MariaEuler I’ve uploaded new images but I’m no artist, so they look kind of crappy - but the text should be alright I think. Let me know if that works.

NEWTEXT-Edgeryders-Fest-Twitter-1100x628-erik-01

1 Like

i can only find the swedish versions there, what about the changes with the englisch ones?

here is the link to the folder with the swedish versions :slight_smile:
https://drive.google.com/drive/folders/1wxJvyS6kxdZJn9Ng3yHE-Mp6alykCiGv?usp=sharing

2 Likes

Oh, I kept them unchanged, do you want me to update them?

Dont forget the “?” in the title? =D

Ok, great, lets keep the englisch ones like they are if that’s ok. Will put the question marks in later tonight. overlooked those

1 Like

https://festival.edgeryders.eu/

28:e November - 10:00 - 17:00

Södra Hamnvägen 9 (Hus Blivande, Directions här)

Lunch och kaffe ingår.

Biljett får du så här:
Surfa iväg hit så tar formuläret dig genom processen att bli registrerad: https://register.edgeryders.eu/

Bakgrund till workshopen

Internet, datorer och programmering blir idag omedelbart en del i våra barns liv. Kommande generationer, kommer aldrig upplevt en värld utan internet och datorer.

I utbildningssystemet, introduceras de för verktyg, tankar och begrepp härledda från den digitala världen. Det är i skolan vi formar mycket av vår världsbild och idag är det mesta av den stängd, trots att den borde vara öppen.

Vad händer egentligen med kunskap en digital framtid om en stängd vy på mjukvara och internet får lämnas outmanad i skolan?

Fri och öppen mjukvara präglas av transparens, samarbete, frihet och bemyndigande. Etablerade hörnstenar i vårt utbildningssystem. Så varför lever vi inte som vi lär när det gäller det här området som kommer forma våra barn i grunden?

Hypotesen är att skolvärlden saknar djup och kunskap hur fri och öppen källkod spelar en central roll i hur kunskapen om den digitala världen fungerar. Att utbilda lärare och ledare på detta område är så vi hjälper kommande generationer att forma nästa generation av internetmedborgare.

Agerar du redan i skolvärlden, är ditt deltagande välkommet och kommer du från ett open source engagemang och från mjukvaruvärlden, är din kunskap och erfarenhet central för att forma innehållet.

Vad kommer du att uppleva?

Du kommer få chans att lära om hörnstenar inom fri & öppen mjukvara och hur de är grundläggande för kunskap i en digital värld.

Du får möjlighet att dela med dig av din kunskap inom skola, mjukvara eller både och - samt - ta del av andras.

Du kommer få samarbeta med experter och entusiaster om hur vi når ut till skolväsendet.

Du kommer träffa människor med samma brinnande intresse för att forma kommande generationers internet i en spännande miljö.

Vanlig frågor

Hur får jag en biljett?

  1. Besök Edgeryders Forms och fyll i formuläret.
  2. Skapa ett edgeryders konto och introducera dig i forumet..
  3. När du introducerat dig på formet, får du en biljett till dig via email.

Hur organiseras det här?

Eventet och festivalen som den är en del av, koordineras på edgeryders-plattformen och utarbetas genom diverse community-videosamtal och diskussioner på Edgeryders forum. Vi har tilldelat en gemensamt förvaltad budget för festivalen och fungerar på solidaritetsbasis. Deltagare som behöver ekonomiskt stöd för att organisera eller delta i festivalen är berättigade under förutsättning att de bidrar till att göra det till en meningsfull och generativ upplevelse för alla - i slutet av, under och / eller efter evenemanget. Om du vill vara med men är osäker på hur du kan bidra, oroa dig inte. Skapa ett edgeryders-konto, berätta lite om dig själv här och vi guidar dig därifrån.

Hur finansieras det här?

Detta event är en del av initiativet NGI Forward Project Generation Internet (NGI), som lanserades av Europeiska kommissionen hösten 2016. Det har fått finansiering från Europeiska unionens forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020 under bidragsavtal nr 825652 från 2019- 2021. Du kan lära dig mer om initiativet och vårt engagemang i det på https://ngi.edgeryders.eu 1

Ngi logo

Eu emblem

Betyder att engagera mig att jag stöder finansierarens åsikter eller handlingar?

Nej. Det du gör är att bidra till ett öppet samråd om ämnet för hur man bygger en nästa generations internetinfrastruktur, teknik, affärsmodeller etc som främjar människors välbefinnande och den naturliga miljön. Konsultationsmetodiken är utformad på ett sådant sätt att den möjliggör mångfald av åsikter, lokaler, discipliner, teman och sammanhang. Vi använder s.k. öppen forskning och resultaten presenteras i form av en forskningsrapport som är tillgänglig för alla efter evenemanget. Du kan följa processen, granska metodiken och open source-tekniken vi använder och engagera dig direkt i forsknings- och samordningsteamet här: https://edgeryders.eu/c/ioh/workspace

Vilken värdegrund tillämpas?

Det är viktigt att alla i rummet känner sig välkomna och säkra. om du har några speciella problem eller behov, skicka ett meddelande till nadia@edgeryders.eu.

Edgeryders teknik och aktiviteter på nätet är avsedda för människor att samarbeta inom och över projekt som försöker bygga en bättre värld. Ordet "bättre" har här en ganska bred betydelse. Dessa gemenskapsriktlinjer är här för att hjälpa dig förstå vad det betyder att vara medlem i Edgeryders. Glöm inte att din användning av Edgeryders omfattas av dessa gemenskapsriktlinjer och våra användarvillkor.

Vad händer med min data?

Du kan läsa under Terms of Use and Privacy Policy here. Samt här:

2 Likes

Hej!

Jag sträcker ut en hand nu till mina svenska nätverk eftersom jag tror att deltagande på den här workshopen i första hand kommer vara från sverige.

Jag skulle behöva hjälp att nå ut till en massa nätverk av lärare och open source entusiaster. All hjälp jag kan få är välkommet och jag hoppas även du vill komma och hjälpa till forma nästa generation av internetmedborgare.

Exempel på nätverk som jag vill nå ut till de kommande veckorna är:

  • Meetups ni känner till.
  • Arbetsplatser som präglas av IT
  • Skolor och skolledare
  • Studentnätverk - KTH, stockholms universitet, lärarhögskolan etc.
  • Kommunpolitiker.
  • Andra personer i dina nätverk
  • Ledare och beslutsfattare med “digital profil”
  • Ledare och beslutsfattare med “skolprofil”
  • Lärare - alla.

Detta är länken till den post på Svenska som bäst beskriver hela eventet: Hur lär vi ut open source

Jag som arrangerar eventet har en länk till min “bio” här: https://eriklonroth.com

Jag finns inte på Facebook, så där skulle jag också behöva hjälp med att skicka ut information till de grupper som finns där. Om du vill hjälpa mig vara en Facebook ambassadör så tveka inte en sekund att höra av dig =)

Slutligen vänder jag mig nu till dig som har ett brinnande intresse i det här communityt kring frågor om internet, lärande, skola och open source. Du behövs för att göra den här workshoppen verklig. Vill du vara med och göra en insats?

3 Likes

Hej, Jag jobbar som Lärare på Högskolor med IT, infrastruktur relaterat främst och så är jag engagerad politiskt och då i bland annat skol frågan, fast här är jag fortfarande lite blåbär och idealist.
Och FOSS är något som har varit en röd tråd i mitt yrkesliv sedan 90 talet med mycket Linux.

Så det är jag i en kortis presentation

3 Likes

@MatsK, do you maybe know some other people to invite to this workshop?

1 Like

I will investigate and get back.

2 Likes